Foto derksen
Image default
Zakelijke dienstverlening

Plannen van een bedrijfslunch

Zakenlunches zijn een belangrijk onderdeel van netwerken en het opbouwen van relaties met collega’s, klanten en andere contacten. Ze zijn ook een beetje een mijnenveld. Als het goed gaat, kan het een geweldige kans zijn om banden te versterken en vertrouwen op te bouwen; gaat het fout, dan is het het soort ongemakkelijke ontmoeting dat jarenlang in het geheugen blijft hangen.

In sommige sectoren zijn zakenlunches gemeengoed, maar zelfs als je daar niet toe behoort, betekent dat niet dat je deze praktijk niet moet omarmen. Als je bereid bent er tijd in te steken, kan het plannen van een reeks zakenlunches een effectieve manier zijn om jouw netwerk op te bouwen en nieuwe kansen voor jouw bedrijf te ontwikkelen.

Een goede reden

Lunchen met een potentiële klant kan verwarrend zijn. Wees voorafgaand aan jouw ontmoeting specifiek over waarom je hen hebt uitgenodigd. Je kunt dan hun vragen beantwoorden: “Ons bedrijf en dat van je kunnen succesvoller zijn, naast het leveren van een betere klanttevredenheid als we onze strategieën op elkaar afstemmen.” Je kunt een potentiële klant uitnodigen om me je te dineren om te ontdekken wat hun belangrijkste uitdagingen zijn. Vervolgens kun je jouw product inzetten als onderdeel van jouw marketing: “Wij hebben een oplossing ontwikkeld precies voor de problemen waar je mee te maken heeft.” Wanneer je een goede reden hebt om een potentiële klant uit te nodigen voor een diner, kun je jouw praatje aanpassen aan hun behoeften. Dit zal hen het gevoel geven dat je hen kent, waardoor ze eerder geneigd zijn me je samen te werken.

Stuur een uitnodiging en bevestiging.

Zorg ervoor dat je een uitnodiging voor een zakenlunch per e-mail stuurt, met een specifieke datum en tijd. Als je wordt uitgenodigd voor iemands zakenlunch, wijs dan beleefd af als je geen tijd hebt, of stel een andere datum voor als je wel kunt. Als je toch akkoord gaat met de zakenlunch, zorg er dan voor dat je dit per e-mail bevestigt. Dit is vooral belangrijk als je iemand van buiten je bedrijf gaat uitnodigen, zoals een potentiële klant. Het is altijd goed om enkele etiquetteregels te volgen, zelfs als jullie elkaar alleen tijdens de lunch ontmoeten.

Bereid je voor door onderzoek te doen naar de persoon of personen die je gaat ontmoeten.

Kom zoveel mogelijk te weten over de persoon die je gaat ontmoeten. Lees wat ze online hebben geschreven en bekijk hun sociale mediaprofielen. Dit zal je helpen om gespreksonderwerpen te kiezen en ongemakkelijke stiltes te vermijden, omdat je een goed inzicht hebt in de interesses van de persoon. Het zal ook laten zien dat je je best hebt gedaan om een goede indruk te maken, wat een goede eerste indruk zal opleveren. Het is ook een goed idee om wat onderzoek te doen naar het restaurant waar jullie elkaar zullen ontmoeten. Niet alleen zal di je helpen ongemakkelijke stiltes te voorkomen, maar je kunt de details van het restaurant ook gebruiken als gespreksstarters. Benieuwd naar nog meer tips? Bekijk ze hier!

 

https://www.debuurtboer.nl/